Det är bland annat han som svarar när ni ringer in till oss. David har en unik känsla för service och ger snabba, tydliga förslag och lösningar på våra kunders problem. Här berättar han om vad som är viktigt att tänka på inför husköp, och delar med sig av sina bästa hösttips. Mycket nöje!
Först och främst, hur hamnade du hos oss?
Det var faktiskt av en ren slump. Jag arbetade som rådgivare på bank och jag var ganska trött på hur inrutat och opersonligt arbetet kunde kännas. En dag, i ett ärende på banken, stötte jag på Patrik och William på Besiktningsföretaget. Vi hade en bra dialog och klickade direkt, de berättade för mig om hur de vill förändra men framför allt modernisera besiktningstjänsten i sin helhet. Främst genom att förbättra upplevelsen för kunden och göra besiktningsmomentet förståeligt för alla som kontaktar oss, oavsett kunskapsnivå och erfarenhet. Vilket också är våra kärnvärden: modernitet, kvalitet, enkelhet och trygghet.
Jag tycker att Besiktningsföretaget känns väldigt rätt i tiden. Med våra tjänster förstår alla som är i behov av en besiktning vad de beställt och vad besiktningsresultat faktiskt påvisar. Jag har jobbat med människor i princip hela livet och finner glädje i att kunna hjälpa kunden inför stora livsbeslut. Till exempel vid fastighetsaffärer, som är en av de största investeringarna vi gör i livet. Det gäller därför att våga vara nyfiken och hjälpsam, vilket verkligen uppmuntras här på Besiktningsföretaget.
Vad är viktigast att tänka på när en kund ringer?
Att vara lyhörd och personlig. Alla som ringer till oss är i behov av trygg hjälp, och de vill veta exakt vilken besiktning de behöver samt hur den kommer att genomföras. Därför börjar jag alltid med att lyssna på vad kunden eftersöker, det gäller att snabbt sätta fingret på vilken slags besiktning kunden behöver. Allt från skador i/på fastigheter, problem med entreprenörer som inte utfört ett arbete på ett korrekt sätt eller en bostad som ska köpas eller säljas. Om kunden till exempel står inför ett husköp är det oerhört viktigt att förklara kundens rättigheter men framför allt vilka skyldigheter en husköpare har enligt svensk lag.
Undersökningsplikten som kunden har inför ett husköp/lägenhetsköp är oerhört bred och långtgående. Det ligger alltså ett mycket stort ansvar på dagens husköpare, vilket många inte tänker på. Köparen har bland annat skyldighet att undersöka bostaden för att få en uppfattning om dess skick och eventuella brister. Det är oftast där vi kommer in i bilden. Alla är ju inte utbildade byggingenjörer och besitter därför inte den kunskap som krävs för att själva göra en fullständig besiktning av fastigheten.
Vilka frågor och problem är vanligast?
Det varierar väldigt, eftersom vi hjälper både bostadsrättsföreningar, företag och privatpersoner. Men ofta är det just kunder som står inför sitt första husköp. I samband med köpet har de fått höra att de borde göra en besiktning, vilket i sig är väldigt bra – men det finns ofta en osäkerhet kring vad det innebär och hur det går till. Det är också vanligt att oroliga fastighetsägare ringer angående en eventuell fuktskada eller andra problem i sina fastigheter. De ringer oss av en anledning, men som lekmän är det inte alltid helt enkelt för dem att förklara problemet eller skadan. Oavsett vad det gäller så är det viktigt att behandla kundens situation med stor respekt, ett trevligt bemötande och en lösningsorienterad attityd.
Vad är roligast med ditt jobb?
Jag känner mig hemma här, det är en sund arbetsplats och det känns fantastiskt att kunna säga det. Här kan jag verkligen hjälpa människor inför stora livsbeslut som hus- eller lägenhetsköp. Det är också roligt att jag får användning och nytta av mina tidigare erfarenheter och yrkesroller. Det gör att jag bättre förstår kundens situation, vilket innebär att jag kan förklara procedurer och tillvägagångssätt på rätt sätt. Så att de får den hjälp de behöver.
Ytterligare är Besiktningsföretaget ett bolag som växer väldigt snabbt. Vi blir hela tiden fler medarbetare och vi kan hjälpa till med besiktningar i hela Sverige. Det är en spännande resa där jag får vara med sätta min prägel på bolagets utveckling. Framför allt vad gäller kundresan och kundmötet, vilket är väldigt roligt. Vi har exempelvis arbetat oerhört hårt på utformningen av våra besiktningsutlåtanden – så att vem som helst, oavsett tidigare erfarenhet, ska kunna läsa och förstå innehållet i utlåtandet. Kunden ska få rätt hjälp och lösningar och aldrig bli lämnad oviss efter besiktningstillfället.
Vilka är de jobbigaste samtalen?
När kunder gett sig in i husköp utan att veta om sina skyldigheter och rättigheter, det kan rentav ha förödande ekonomiska konsekvenser. Det är aldrig roligt att informera kunden att de köpt ”grisen i säcken” utan att veta om det. Oftast handlar det om en avslutad husaffär där kunden ringer till oss efter husköp och redan har tillträtt fastigheten. Det är oftast först då de hittar fel och brister som de inte lokaliserat på visningen. Vid det tillfället blir de oroliga och ringer därför till oss. Problemet då är att affären i sig är klar samt att kundens skyldigheter och framför allt rättigheter är avsevärt begränsade. Då finns det inte mycket vi kan göra, vilket är oerhört tråkigt. Om de i stället hört av sig till oss i ett tidigare skede så hade vi kunnat bespara mycket magont och oroligheter.
Exempelvis hade vi bland annat kunnat berätta för dem hur viktigt det är med ett besiktningsförbehåll (besiktningsklausul) vid kontraktsskrivning, om någon besiktning inte har utförts i ett tidigare skede. När köpare och säljare avtalar om ett besiktningsförbehåll ger det ofta köparen rätt att utföra en besiktning 14 dagar efter kontraktsskrivning. Efter en ofta hektisk budgivning, kan köparen då i lugn och ro få undersöka eventuella fel och brister i fastigheten – utan att behöva oroa sig för andra spekulanter eller påtryckningar från mäklaren. Dyker det upp fel eller brister har köparna, beroende på hur klausulen upprättats, rätt att omförhandla priset eller rent av häva köpet. Det är hemskt tråkigt när vi får samtal från kunder som förvärvat sitt drömhus och där det visar sig att drömhuset snabbt förvandlas till en mardröm. Det är givetvis mycket bättre att det blir rätt från början och att allt görs i korrekt ordning.
Har du några höstiga besiktningstips?
1. Gör en radonmätning under radonsäsongen. Den infaller mellan 1/10 och 30/4. Det är viktigt att få koll på radonhalterna i sin villa, föreningen eller fastighet. Hemmet ska vara vår tryggaste plats och långvarig radonexponering är rent av ohälsosamt. Radon är luktfri och osynlig gas som vi inte ska beblanda oss med i onödan, framför allt inte om man har barn hemma.
2. Tänk på fukten i höst. Om du misstänker att du har en fuktskada så ska du inte vänta med att få den undersökt. Nu under hösten är det även mycket löv och lite tråkigare väder. Kom därför ihåg att rensa stuprör och hängrännor så att fastigheten inte utsätts för onödig fuktexponering.
3. Skriv alltid kontrakt med besiktningsklausul om du inte har utfört en besiktning innan kontraktsskrivning. Läs även på om undersökningsplikten! Då undviks ofta dåliga, stressade husaffärer. Skador som normalt ligger i linje med köparens undersökningsplikt kan istället upptäckas i tid och göras gällande mot säljaren. Samtidigt får du andrum i köpprocessen, vilket aldrig bör underskattas. Det är nyttigt att kunna bromsa in och få lite distans till köpet – samtidigt som man får djupgående information om hur fastigheten mår. Skulle något dyka upp, frågor eller funderingar, vad det än är, så är det bara att höra av sig till oss. Vi hjälper dig gärna och är bara ett samtal bort.
Tack David! Vill du som läser detta veta mer om hur vi på Besiktningsföretaget kan hjälpa just dig?